Izsledki raziskav kažejo na povezanost med neustrezno rabo digitalnih naprav in tveganjem za razvoj govorno-jezikovnih motenj, vedenjskih in čustvenih težav (impulzivnost, razdražljivost), šibkih socialnih veščin in težav s pozornostjo.
Kako prekomerna raba zaslonov vpliva na razvoj možganov?
Rastoči človeški možgani nenehno gradijo nevronske povezave, obenem pa manj uporabljajo šibkeje aktivne nevronske povezave. Pri tem procesu imajo pomembno vlogo tudi digitalni mediji. Večina tega, kar otrok vidi na zaslonu, zagotavlja nepopolno stimulacijo možganov v primerjavi z resničnostjo. V nekaterih raziskavah (Cincinnati Children’s Hospital Medical Centre, 2019) je bilo ugotovljeno, da imajo otroci, ki so vsakodnevno uporabljali zaslone, šibkejšo strukturno celovitost povezav, ki jih najdemo v beli snovi - delu možganov, ki podpira jezikovne zmožnosti in pismenost. Ti otroci so dosegli tudi nižje rezultate na področju poznavanja besedišča.
Druge raziskave so pokazale, da čas rabe zaslona lahko vpliva na zmožnost vzdrževanja pozornosti pri predšolskih otrocih. Prav tako lahko prekomerna uporaba mobilnih telefonov pri mlajših otrocih upočasni izrazno govorico in vpliva na razvojno oceno otroka.
Otroci potrebujejo raznolik nabor aktivnosti. To omogoča izkustveno učenje, preko katerega otroci aktivno usvajajo nove izkušnje in znanja. Ustvarjale ideje se pogosto porodijo prav v obdobju, ko se otrok dolgočasi.
Pri odmerjanju časa za uporabo elektronskih naprav si lahko podobno kot pri nalogah, ki zahtevajo pozornost, pomagamo z odštevalnikom časa.
Kako lahko ukrepamo?
- Držimo se dnevnega urnika in omejimo rabo naprav (za učenje koncepta časa in omejitev rabe lahko uporabite tudi merilnik časa, ki ga najdete TUKAJ)
- Pogovorimo se o pasteh digitalnega sveta.
- Naprav ne omogočamo tekom vsakodnevnih rutin (osebna higiena, obroki).
- Naprav ne uporabljamo za uravnavanje otrokovega razpoloženja (razdraženost, zdolgočasenost)
- Vsaj 1 uro pred spanjem otroku odvzamemo naprave.
- Skrbimo za kakovost vsebin, ki jim je otrok izpostavljen.
- Enkrat v tednu izvedemo digitalni post, tj. dan brez rabe naprav za celo družino. Otrok se namreč najintenzivneje uči prav z zgledom.
Ste za izziv?
Avtor
Blaž Povše je magister profesor specialne in rehabilitacijske pedagogike, usmerjen v delo z otroki s specifičnimi učnimi težavami. Kot nekoč uspešen športnik in član slovenske mladinske reprezentance v atletiki ve, kako pomembna sta vztrajnost in delo, da dosežemo želene cilje. Kot specialni pedagog je doslej sodeloval z več ljubljanskimi šolami, na katerih je izvajal dodatno strokovno pomoč in svetoval staršem. V Centru Motus izvaja diagnostično ocenjevanje potreb učencev z učnimi ali drugimi težavami, svetuje staršem in otrokom pri učenju ter vodi delavnice in izobraževanja o učenju, vzgoji in sorodnih temah.