Anksioznost ali strah pred šolo?

Anksioznost (po slovensko tudi tesnoba) je del normalnega čustvovanja in ni nikomur tuja. Prepoznamo jo kot stanje živčne napetosti, ki ga pogovorno pogosto označimo kar kot "strah", čeprav strokovnjaki sicer jasno ločijo med čustvom strahu in čustvom tesnobe. Strah je čustvo, ki je usmerjeno v nekaj točno določenega - strah nas je določenih oseb (npr. čudaškega soseda), določene živali (npr. kače) ali pojava (npr. grmenja). Tesnoba je po drugi strani neke vrste "strah pred neznanim" - strah nas je, da se bo zgodilo nekaj, česar si ne želimo ali da se ne bo zgodilo nekaj, kar si želimo, da bi se zgodilo. Nismo prepričani, kakšen bo izid, zato smo v primežu tesnobe. Razumemo jo kot "neprijetno stanje vznemirjenosti in napetosti zaradi občutka ogroženosti".

Čustveni dejavniki, ki vplivajo na akademsko uspešnost, v zadnjem času vzbujajo veliko raziskovalnega in akademskega zanimanja. Anksioznost kot eden izmed teh dejavnikov predstavlja veliko tveganje za otrokovo učno neuspešnost. Pri tem velja poudariti, da anksioznost ni vedno nedobrodošla. Ima svojo prilagoditveno vrednost, saj deluje motivacijsko (npr. usmeri otroka k učenju, ker ga skrbi ocena) in varovalno (npr. opozarja otroka na nevarnosti). Po drugi strani lahko v nekaterih razvojnih obdobjih in v nekaterih okoliščinah iztiri in tako izgubi svojo vrednost - namesto, da bi bila v pomoč, postane neprijetna prepreka. V tem primeru govorimo o t. i. bolezenski tesnobi ali anksiozni motnji.

strah pred šolo, šolska anksioznost

Psihosomatska bolečina - kaj je to?

Otroci staršem z besedami pogosto ne bodo povedali, da doživljajo anksioznost, saj svojega doživljanja morda niti ne razumejo. Rekli bodo: "Mami, boli me trebuh." ali "Tako mi je slabo." ali "V glavi mi razbija." Temu pravimo psihosomatske bolečine. Zanje je značilno, da ne nastanejo zaradi fizioloških vzrokov (otroka ne boli trebuh, ker se je zastrupil ali dobil trebušno virozo), temveč zaradi psiholoških vzrokov - bolečino povzroči psihološki odziv na stresno situacijo (otroka boli trebuh, ker ga močno skrbi jutrišnje ocenjevanje znanja). Zakaj so še posebej značilne prav bolečine v trebuhu? Trebuh je center črevesnega živčnega sistema, ki mu pogosto pravimo tudi "drugi možgani". Izjemno občutljiv je na naše čustvovanje, na katerega se uglašeno odziva. V tem oziru je pomembno ločevati med simulacijo (ko se otrok pretvarja, da ga boli trebuh, da bi se izognil pisanju kontrolne naloge ali da bi pridobil pozornost) in psihosomatsko bolečino (ko je bolečina dejansko prisotna, vendar so vzroki zanjo psihološki). 

Psihosomatske bolečine najpogosteje nastopijo zjutraj (pred poukom), ko se otrokova zaskrbljenost stopnjuje ali zvečer pred spanjem, ko se otrok umiri in se skrbi naslednjega dne prikradejo v vsej svoji razsežnosti.

Poglavitni znaki anksioznosti

Znaki se običajno prepletajo in sestavljajo kompleksen vzorec vedenj. V nadaljevanju povzemamo nekaj najbolj ključnih znakov, po katerih lahko prepoznate otrokovo anksioznost.

Znaki na področju mišljenja

✗ vsiljive misli

✗ šibka koncentracija

✗ pozabljivost

✗ tog način mišljenja

✗ pretirana kritičnost

✗ slabo presojanje

✗ neodločnost ali pretirana impulzivnost pri odločanju

Znaki na področju čustvovanja

✗ občutljivost

✗ zaskrbljenost

✗ potrtost

✗ neučakanost

✗ razdražljivost

✗ nepojasnjeni vedenjski izbruhi

Znaki na socialnem področju

✗ prepirljivost

✗ umikanje v samoto

✗ izogibanje skupnim prostočasnim dejavnostim

Šolska neuspešnost kot znak anksioznosti

Glede na to, da anksioznost vpliva na več pomembnih dejavnikov učne uspešnosti (spalne navade, prehranjevalne navade, zbranost ipd.), se lahko otrok začne vrteti v začaranem krogu težav, iz katerega se težko reši. Bodite pozorni na:

✗ nenadno nazadovanje v ocenah

✗ pogosto izpuščene domače naloge

✗ nedokončano ali površno opravljeno šolsko delo

✗ odlašanje in zavračanje šolskega dela.

Glavne usmeritve pomoči

1. Cilj ni odpraviti anksioznost, temveč otroka naučiti, kako jo obvladovati.

2. Ne izogibajte se stvarem le zato, ker otroku povzročajo anksioznost.

3. Izrazite pozitivna in realistična pričakovanja - otroku ne dajajte praznih obljub, da bo zagotovo uspešno opravil test ali da se mu otroci med njegovo predstavo ne bodo smejali.

4. Spoštujte in upoštevajte vsa otrokova čustva.

5. Spodbujajte otroka pri toleriranju telesnih znakov anksioznosti.

6. Skupaj z otrokom preizkusite različne tehnike sproščanja.

Povzeto po:

Anxious Toddlers. How to Teach Your Kids to Crush Anxiety. Dostopno na spletni strani: https://anxioustoddlers.teachable.com/p/crush-anxiety?affcode=79884_6_ppb2ie

Goldstein, C. What to Do (and Not Do) When Children Are Anxious. How to respect feelings without empowering fears – How to respect feelings without empowering fears. Dostopno na spletni strani: https://childmind.org/article/what-to-do-and-not-do-when-children-are-anxious/

Hurley, K. (2018). 9 Stategies for Building Coping Skills in Children with Anxiety. Dostopno na spletni strani: https://www.psycom.net/kids-coping-skills-anxiety

Hurley, K. (2018). 6 hidden signs of teen anxiety. Dostopno na spletni strani: https://www.psycom.net/hidden-signs-teen-anxiety/

Nieman, Liz. (2019). Kids don’t tell you they have anxiety, they say ‘my stomach hurts’. Dostopno na spletni strani: http://loveandmarriageblog.com/kids-say-my-stomach-hurts/?fbclid= IwAR0pZw9vw0K4a9gtMUBr4XPNWyakAqjwbwz_WyKPMmSL_5AE955-1LDwK10

Psycom. (2018). 6 Hidden signs of teen anxiety. Dostopno preko:

Stallard, P. (2010). Mental health prevention in UK classrooms: The FRIENDS anxiety prevention programme. Emotional and Behavioural Difficulties, 15(1), 23-35.

Vam je zapis zanimiv? Vpišite se na naše novičke.

* zahtevano polje

Avtor

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja