Kot smo zapisali v predhodnjem članku (dostopen TUKAJ), čudežnega zdravila za diskalkulijo ni, vendar kljub temu ni razloga za preplah. Priporočljivo je, da kot starši sodelujete z učitelji in drugimi strokovnimi delavci ter nekaj več časa posvetite tudi učenju skupaj z otrokom. Pomembno je, da se lotite učinkovitih strategij, ki bodo otroku olajšale učenje v domačem okolju in jih bomo povzeli v nadaljevanju.
Predlogi za delo z otrokom z diskalkulijo
Ste se kot starši tudi sami že znašli v zagati, ko niste vedeli, kako rešiti matematičen problem? Niste osamljen primer, zgodi se mnogim. S tem ni prav nič narobe, saj tako otroku z diskalkulijo pokažete, da ni neobičajno, če tudi sam kdaj ne pozna odgovora. Nekaj hitrih napotkov, kako se lotiti pomoči, najdete v nadaljevanju:
- Otroka pogosto iskreno pohvalite, npr. da ste veseli, ker se je lotil domače naloge pri matematiki, čeprav mu je težko.
- Naj vam pokaže primer podobne matematične naloge, ki jo je delal v šoli.
- Če otrok ne najde primera, ga poskusite sami najti na spletu. Najlažje bo, če v iskalnik vtipkate naslov glavnega poglavja oz. podpoglavja učne snovi.
- Otroka vprašajte, ali je učitelj podal specifična navodila, kako se lotiti naloge. Morda se bo spomnil, ko bo pred seboj videl podoben primer.
- Beležite, po kakšnih korakih otrok rešuje nalogo. To ga bo opomnilo, da je reševanje matematične naloge proces. Z zabeleženimi koraki bo učitelju pokazal, da se je trudil, četudi ni prišel do pravilnega rezultata. Učitelj bo imel boljši vpogled v to, kje se otroku zatika in mu bo tako lažje pomagal.
Ker je lahko učenje matematike za otroka z diskalkulijo zelo stresno in nadležno, se z njim lotite matematičnih iger, s katerimi boste lažje zadržali njegovo pozornost. Otrok bo tako manj obremenjen z neuspehom ali napakami in bo razvijal bolj pozitiven odnos do matematičnih nalog. Pomembni elementi pri matematičnih igrah so vnaprej določena pravila in struktura igre, jasen cilj in ovire, ki se lahko pojavijo pri igranju. Zelo priporočljiva in zabavna je igra s kartami Enka, ki se jo otrok hitro nauči. Nekatere druge igre, ki se jih lahko lotite z otrokom, so domine, misteriozne igre, strateške igre (potapljanje ladjic), monopoli ipd.
V namene spodbujanja razvoja številskih predstav lahko skupaj z otrokom preštevate različne predmete, štejete lahko v različnih zaporedjih (npr. po 1 naprej in nazaj, po 2 naprej in nazaj, po 10 naprej in nazaj – v različnih obsegih). Ko ste z otrokom v avtu, naj prešteva vnaprej izbrane predmete. V namene spodbujanja razvoja količinskih predstav pa lahko otrok ocenjuje, koliko predmetov je v škatli, koliko tehta ena škatla piškotov ipd. Splošno velja, čim več se otrok igra s števili in količinami, hitreje bo usvajal matematične spretnosti in veščine.
Poleg iger so zelo dobre tudi multisenzorne strategije, ki otroku olajšajo razumevanje simbolov in številk. S pomočjo konkretnih materialov otrok lažje rešuje račune; uporabite lahko kosmiče, fižolčke, kroglice. Priporočljive so tudi kocke in stolpci, ki pridejo do izraza predvsem pri učenju različnih matematičnih vzorcev in operacij. V pomoč je tudi risanje in uporaba "pica kosov" za učenje ulomkov.
Predvsem pa ne pozabite, da je za uspešno učenje pomembno, da se otrok uči v okolju, kjer se počuti varnega in sprejetega.
Povzeto po:
Bhandari, S. (2017). What Is Dyscalculia? What Should I Do if My Child Has It? Dostopno na spletni strani: https://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/dyscalculia-facts#2-4
Cunningham, B. (b.d.). How to Help Kids With Tricky Math Homework. Dostopno na spletni strani: https://www.understood.org/en/school-learning/learning-at-home/homework-study-skills/how-to-help-kids-with-tricky-math-homework
Hodnett, B. R. (b.d.). 10 Multisensory Techniques for Teaching Math. Dostopno na spletni strani: https://www.understood.org/en/school-learning/partnering-with-childs-school/instructional-strategies/10-multisensory-techniques-for-teaching-math
Lee, A. M. I. (b.d.). How Games Can Help Kids Who Struggle With Math. Dostopno na spletni strani: https://www.understood.org/en/school-learning/learning-at-home/games-skillbuilders/how-games-can-help-kids-who-struggle-with-math
Morin, A. (b.d.). Treatment for Kinds With Dyscalculia. Dostopno na spletni strani: https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/treatments-approaches/treatment-options/treatment-options-for-dyscalculia
The Understood Team. (b.d.). Dyscalculia: Strategies You Can Try at Home. Dostopno na spletni strani: https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/child-learning-disabilities/dyscalculia/dyscalculia-strategies-you-can-try-at-home
Avtor

Blaž Povše je magister profesor specialne in rehabilitacijske pedagogike, usmerjen v delo z otroki s specifičnimi učnimi težavami. Kot nekoč uspešen športnik in član slovenske mladinske reprezentance v atletiki ve, kako pomembna sta vztrajnost in delo, da dosežemo želene cilje. Kot specialni pedagog je doslej sodeloval z več ljubljanskimi šolami, na katerih je izvajal dodatno strokovno pomoč in svetoval staršem. V Centru Motus izvaja diagnostično ocenjevanje potreb učencev z učnimi ali drugimi težavami, svetuje staršem in otrokom pri učenju ter vodi delavnice in izobraževanja o učenju, vzgoji in sorodnih temah.
Pozdravljen
Zanima me, če me lahko kontaktirate za diskalkulijo.
Sumimo, da jo ima moja 11 letna hči, pa me zanima, kje bi jo lahko testirala.
Hvala, Tatjana
Spoštovani,
najboljše, da nam pošljete sporočilo na sprejemna@center-motus.si.
Prijazen pozdrav 🙂