Uporaba dlani in prstov je tako pogosta in samoumevna, da ji navadno ne posvečamo veliko pozornosti. Zaradi vsakodnevne uporabe se ne zavedamo kompleksnosti finih gibov, ki jih uporabljamo pri različnih spretnostih, kot sta pisanje in uporaba pribora. Te spretnosti imenujemo finomotorične spretnosti, pogosto pa se zanje uporablja tudi izraz "fina motorika".

Kaj je fina motorika?

Fina motorika vključuje uporabo manjših mišic rok, kot so mišice v zapestju in prstih. Te mišice skupaj z možgani nadzorujejo in usklajujejo gibanje dlani in prstov, ki jih uporabljamo pri različnih dejavnostih (npr. pisanje, striženje, sestavljanje kock ali sestavljank, šivanje ipd.).

Učinkovitost finomotoričnih gibov pomembno vpliva na kakovost, natančnost in hitrost izvajanja različnih opravil, pri katerih uporabljamo dlani in prste. Učinkovite finomotorične spretnosti zahtevajo dozorevanje številnih komponent, ki pomagajo rokovati s predmetom ali opravijo nalogo. Vključujejo koordinirano usklajevanje impulzov med možgani in malimi mišičnimi skupinami rok ter so povezane z razvojem grobe motorike. Potrebujemo jih tako pri šolskem delu kot tudi pri vsakodnevnih opravilih.

Kako razvijati fino motoriko, težave s fino motoriko, kako naučiti otroka zavezati čevelj 

Finomotorične spretnosti niso specifično učno področje, kot sta npr. branje ali pisanje, kljub vsemu pa smo na njihov razvoj izrazito pozorni, saj neposredno vplivajo na to, kako dobro se lahko otroci naučijo različnih stvari in kako učinkovito lahko pokažejo, kar vedo in znajo.

Nekaj šolskih dejavnosti, ki zajemajo uporabo fine motorike:

🗸 drža pisala, barvic, čopičev (za spodbujanje pravilnih vzorcev držala pisanja lahko uporabite nastavke za pisala, ki jih najdete TUKAJ)

🗸 pisanje in barvanje

🗸 sestavljanje kock

🗸 lepljenje in striženje

🗸 uporaba ravnila in merjenje

🗸 uporaba šestila.

Nekaj izvenšolskih dejavnosti, ki zajemajo uporabo fine motorike:

🗸 umivanje in ščetkanje zob

🗸 uporaba jedilnega pribora

🗸 zavezovanje čevljev

🗸 zapiranje zadrg in zapenjanje gumbov

🗸 nizanje predmetov na nit

🗸 sestavljanje kock

🗸 uporaba računalniške miške.

Težave pri fini motoriki

Finomotorične spretnosti so bistvenega pomena za usvajanje in opravljanje tako vsakodnevnih kot šolskih nalog in zadolžitev. Zaradi pomanjkanja zmožnosti opravljanja teh nalog in zadolžitev lahko trpi otrokovo samospoštovanje, ogrožena je njegova šolska uspešnost, njegove zmožnosti igre pa so omejene. Prav tako otroci s težavami na področju fine motorike težko razvijejo ustrezno neodvisnost pri skrbi zase (samostojno oblačenje, obuvanje, umivanje in prehranjevanje).

Vsak otrok ima svojstven tempo razvoja, kljub vsemu pa je dobro, da poznamo poglavitne razvojne mejnike, na osnovi katerih lahko spremljamo otrokov razvoj. Omenjeni mejniki nam povedo, kaj naj bi otroci usvojili v določenem razvojnem obdobju oz. kaj lahko od njih pričakujemo pri določeni starosti.

Razvojni mejniki na področju fine motorike:

➜ 7 mesecev: drži žlico in lonček z dvema ročajema

➜ 8 mesecev: pojavi se pincetni prijem (obvezno je potrebno zaščititi vtičnice in paziti na drobne predmete, kot so tablete); predmet lahko drži, vendar ga običajno še ne zna izpustiti

➜ 9 mesecev: s palcem in kazalcem drži vrvico in vleče igračo

➜ 12 mesecev: zelo je spreten pri pobiranju majhnih predmetov s pincetnim prijemom; to je ključni mejnik (kasneje bo podoben položaj dlani uporabljal pri pisanju, risanju ter pri zapenjanju gumbov in zapiranju zadrg); pomagati lahko začne pri pospravljanju, npr. igrač ali živil iz trgovine, saj je sposoben predmete odlagati v škatlo in jih jemati iz nje

➜ 18 mesecev: gradi stolpe iz treh kock; začne se kazati, ali bo levičar ali desničar

➜ 2 leti: gradi stolpe iz šestih ali sedmih kock

➜ 3 leta: zna uporabljati vilice; na nit niza velike kocke; gradi stolpe iz devetih do desetih kock

➜ 4 leta: vleče nit skozi vnaprej pripravljene luknjice v materialu; iz kock gradi zahtevnejše konstrukcije (npr. most); svinčnik drži kot odrasli

➜ 5 let: riše in prerisuje; nalije sok ali mleko, ne da bi ga polil.

Nekateri otroci za usvajanje finomotoričnih spretnosti potrebujejo dalj časa, kar lahko nakazuje na različne razvojne motnje. Težave z motoričnimi veščinami so lahko znak razvojne motnje koordinacije, ki jo imenujemo tudi dispraksija. Težave s finomotoričnimi spretnostmi imajo pogosto tudi otroci z disgrafijo, prav tako pa so lahko omenjene težave zgodnji znak morebitne disleksije. Pomembno je, da se tovrstne motnje prepoznajo čim bolj zgodaj, saj je z ustrezno pomočjo opisane težave mogoče pomembno zmanjšati.

Pri našem delu se neprestano srečujemo z otroki, ki imajo težave s pisanjem, po pridobljenih informacijah o otrokovem zgodnjem razvoju pa pogosto ugotovimo, da so bile težave prisotne že v predšolskem obdobju in so se kazale kot težave s fino motoriko.

Kako lahko prepoznamo težave na področju fine motorike?

V predšolskem obdobju se otroci radi igrajo z različnimi materiali, sestavljajo sestavljanke, nizajo predmete ipd. Če otrok težko sodeluje oz. se izogiba dejavnostim, kjer je potrebna uporaba fine motorike, je to lahko znak stiske, ki mu jo povzročajo finomotorične dejavnosti.

Med igro smo pozorni na:

✗ izogibanje nalogam, ki zahtevajo fino motoriko

✗ izogibanje dejavnostim, kjer je potrebno sedenje (raje tečejo, se igrajo zunaj ipd.)

✗ zanimanje za "pasivne“ dejavnosti, kot je npr. gledanje televizije ali uporaba aplikacij na tabličnem računalniku, ki ne zahtevajo pogoste in spretne uporabe prstov

✗ pomanjkanje zanimanja za delo s svinčnikom, lepilom, škarjami ipd.

✗ naprošanje drugih, če jim lahko narišejo stvari

✗ pomanjkanje vztrajnosti ob izzivih

✗ čakanje na starše, da jih oblečejo ali jim poščetkajo zobe, namesto da bi te naloge poskusili opraviti sami.

Dejavnosti za spodbujanje razvoja fine motorike

V nadaljevanju je naštetih nekaj zabavnih dejavnosti, s katerimi lahko spodbujamo razvoj otrokove fine motorike, vsaka izmed njih pa ima še vsaj 100 različnih načinov, na katere lahko dejavnost prilagodimo. Bodite ustvarjalni!

Peka in okraševanje slaščic

fina motorika

Izdelava testa, oblikovanje slaščic in okraševanje vpliva na razvoj koordiniranega gibanja obeh rok, koordinacije oko-roka, prostorskih predstav in moči v rokah. Otrok se med peko lahko vključuje v različne dejavnosti:

🗸 valjanje testa z valjarjem

🗸 ploščenje testa z roko

🗸 oblikovanje kroglic

🗸 oblikovanje klobasic in kačic

🗸 sipanje moke iz lončka v lonček

🗸 sejanje moke v veliko posodo

🗸 vlivanje mase v pekač

🗸 oblikovanje različnih oblik

🗸 okraševanje z bombončki ipd.

Uporaba ščipalk

Motorični razvoj otroka, kako spodbujati otroka, ustvarjalnost

Iz ščipalke lahko naredimo krokodilčka, krokodili pa so vedno lačni. Pripravite mu liste, vrvice ali druge naravne materiale, s katerimi bo nasitil svoj trebušček. Vaja krepi vidno-motorično koordinacijo in moč prstov.

Uporaba pincete

Tako kot ščipalke tudi dejavnosti s pinceto urijo pincetni prijem, ki je kasneje pomemben za usvajanje pravilne drža pisala. Otroci lahko s pinceto premeščajo manjše predmete (kamenčke ipd.) iz posodice v posodico.

Trganje in mečkanje lista papirja (najprej z obema, nato samo z eno roko)

Trganje lista papirja je pomembna dejavnost za razvoj moči v prstih in čvrstost pincetnega prijema. Če ima otrok s trganjem težave, mu lahko podprete roki in na začetku dejavnosti list trgate skupaj z njim. V kolikor ima šibek prijem in stisk, lahko poskusite tudi z drevesnim listom, ki ga je navadno nekoliko lažje raztrgati. Podobna dejavnost je tudi mečkanje papirja, ki spodbuja koordinirano gibanje prstov. Ko je otrok suveren pri mečkanju z obema rokama, naj poizkusi list zmečkati z vsako roko posebej. Če ga želite izzvati, naj nato zmečkan list z eno roko spravi nazaj v prvotno obliko.

Igranje z gumbi

Otrok lahko gumbe lepi na narisanega klovna, vam pomaga zapeti vašo srajco, jih natika na vrvico ali naredi okusen sendvič – z gumbi ni nikoli dolgčas.razvojni mejniki, finomotorične spretnosti, fina motorika

Uporaba vezalk

Vezalke so univerzalen pripomoček za razvoj fine motorike. Na vezalko lahko nizamo predmete, z njo pletemo različne vzorce, zavezujemo čevlje, zapenjamo jopice ipd. Ker ni čvrsta, se mora otrok naučiti, kjer jo prijeti, da bo lahko z njo ustrezno manipuliral. Spodbuja razvoj vidno-motorične koordinacije, prostorskih odnosov in koordiniranih gibov prstov. Pomagate si lahko tudi s slamicami ali testeninami, ki naj jih otrok natika na vrvico.

Z uporabo vezalke se bodo otroci hitreje naučili zavezovati čevlje, kar vam bo prihranilo kar nekaj dragocenih minut pred odhodom v vrtec ali šolo (če seveda nima le čevljev »na ježka« :)).

Kaj je fina motorika

Uporaba vijakov in matic

Uporabo vijakov in matic pripisujemo delavcem in obrtnikom, vendar je zelo koristna in zaželena tudi med igro otrok. Otrok s primerjavo velikosti matice in vijaka razvija vidno-prostorsko predstavo, nato pa mora s preciznimi gibi matico ustrezno namestiti na vrh vijaka in jo nato priviti. Pri tem lahko uporablja tudi ključe ali druga orodja različnih velikosti (to mu bo prav prišlo tudi kasneje v življenju 😉 ).

Didaktične igre, igrače

Uporaba elastike

Za razvoj fine motorike in moči v prstih nam pride prav tudi čisto navadna kuhinjska elastika. Otrok si jo nadene na roko ali ovije okrog prstov in že ima »napravo« za krepitev mišic prstov. V dejavnost vključite še kakšnega drugega otroka, da bo res zabavno!

Kako razvijati fino motoriko

Sedaj ste seznanjeni s tem, kaj so finomotorične spretnosti in zakaj so pomembne pri razvoju otroka. Upamo, da vam bo zapis pomagal pri razumevanju otrokovega finomotoričnega razvoja in da vam bodo nasveti koristili pri spodbujanju njegovih finomotoričnih spretnosti. Ponovno pa vas spodbujamo – igrajte se z otrokom in bodite ustvarjalni; tako boste z njim vzpostavili vez, na kateri bo temeljilo vse njegovo nadaljnje odraščanje.

 

Povzeto po:

Wart Platt, M. (2006) The wonder years: The Essential Guide to Child Development for Ages 0-5. MPH Group Pub, London.

The Understood Team. (b.d.). Fine Motor Skills: What You Need to Know. Dostopno na spletni strani: https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/child-learning-disabilities/movement-coordination-issues/all-about-fine-motor-skills

Vpišite se na naše novice

Soglasje za hrambo podatkov

Soglašam, da Center Motus za namene obveščanja uporabi moj:

Z vpisom na naša obvestila soglašate z našo politiko varovanja osebnih podatkov, ki je dostopna na tem naslovu.

Avtor

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja