Kaj je fina motorika, kako razvijamo fino motoriko

Uporaba dlani in prstov na njih je tako pogosta in samoumevna, da ji navadno ne posvečamo veliko pozornosti. Zaradi vsakodnevne uporabe se ne zavedamo kompleksnosti finih gibov, ki jih uporabljamo pri različni spretnostih – sestavljanje, uporaba pribora, pisanje. Te spretnosti imenujemo finomotorične spretnosti, pogosto pa se uporablja tudi izraz fina motorika.
V nadaljevanju si preberite več o finomotoričnih spretnostih.

Kaj je fina motorika?

Fina motorika vključuje uporabo manjših mišic rok, kot so mišice v zapestju in prstih. Mišice skupaj z možgani nadzorujejo in usklajujejo gibanje dlani in prstov, ki jih uporabljamo pri različnih dejavnostih (npr. uporaba svinčnikov, škarij, sestavljanje kock ali sestavljank, šivanje ipd.).

Učinkovitost finomotoričnih gibov pomembno vpliva na kakovost, natančnost in hitrost izvajanja različnih opravil, pri katerih uporabljamo dlani in prste. Učinkovite finomotorične sposobnosti zahtevajo številne neodvisne dražljaje, ki pomagajo rokovati s predmetom ali opravijo nalogo. Vključujejo koordinirano usklajevanje impulzov med možgani in malimi mišičnimi skupinami rok ter so povezane z razvojem grobe motorike.  Uporabljamo jih tako pri šolskem delu kot tudi pri vsakodnevnih opravilih.

Kako razvijati fino motoriko, težave s fino motoriko, kako naučiti otroka zavezati čevelj 

Finomotorične spretnosti niso specifično učno področje, kot sta npr. branje ali matematika, vendar vseeno neposredno vplivajo na to, kako dobro se otroci lahko naučijo različnih stvari in pokažejo, kar vedo. Na primer, otroci potrebujejo finomotorične spretnosti, da obkrožijo pravilen odgovor ali napišejo odgovor na vprašanje.

Nekaj šolskih dejavnosti, ki zajemajo uporabo fine motorike:

  • drža pisala, barvic, čopičev;
  • pisanje in barvanje;
  • sestavljanje kock;
  • lepljenje in striženje;
  • uporaba ravnila in merjenje,
  • uporaba šestila.

Nekaj izvenšolskih dejavnosti, ki zajemajo uporabo fine motorike:

  • umivanje in ščetkanje zob
  • uporaba jedilnega pribora
  • zavezovanje čevljev
  • zapiranje zadrge ali gumbov
  • nizanje predmetov na nit
  • sestavljanje kock
  • uporaba računalniške miške.

Težave pri fini motoriki

Finomotorične spretnosti so bistvenega pomena za usvajanje in opravljanje tako vsakodnevnih kot akademskih nalog. Brez zmožnosti opravljanja teh nalog lahko trpi samospoštovanje otroka, njegova akademska uspešnost je ogrožena, njegove zmožnosti igre pa so omejene. Prav tako otroci s težavami na področju fine motorike ne morejo razviti ustrezne neodvisnosti v „življenjskih“ spretnostih (kot so oblačenje in prehranjevanje), kar ima lahko posledice tudi v socialnih odnosih.

Vsak otrok ima lastno hitrost razvoja, ki se lahko med področji razlikuje. Obstajajo razvojni mejniki, ki nam povedo, kaj naj bi otrok usvojil v določenem obdobju. Na področju fine motorike velja, da npr. otroci pri starosti 5 ali 6 let prerisujejo različne oblike in črke ter so suvereni pri uporabi jedilnega pribora. Pri 9 ali 10 letih brez težav uporabljajo ravnilo.

Razvojni mejniki (Wart Plat, 2006):

  • 7 mesecev: drži žlico in lonček z dvema ročajema
  • 8 mesecev: pojavi se pincetni prijem (obvezno je potrebno zaščititi vtičnice in paziti na drobne predmete, kot so tablete); predmet lahko drži, vendar ga običajno še ne zna izpustiti
  • 9 mesecev: s palcem in kazalcem drži vrvico in vleče igračo
  • 12 mesecev: zelo je spreten pri pobiranju majhnih predmetov s pincetnim prijemom; to je ključni mejnik (kasneje bo podoben položaj dlani uporabljal pri pisanju, risanju ter pri zapenjanju gumbov in zadrg); pomagati lahko začne pri pospravljanju, npr. igrač ali živil iz trgovine, saj je sposoben predmete odlagati v škatlo in jih jemati iz nje
  • 18 mesecev: gradi stolpe iz treh kock; začne se kazati, ali bo levičar ali desničar
  • 2 leti: gradi stolpe iz šestih ali sedmih kock
  • 3 leta: zna uporabljati vilice; na nit niza velike kocke; gradi stolpe iz devetih do desetih kock
  • 4 leta: vleče nit skozi vnaprej pripravljene luknjice v materialu; iz kock gradi zahtevnejše konstrukcije (npr. most); svinčnik drži kot odrasli
  • 5 let: riše in prerisuje; nalije sok ali mleko, ne da bi ga polil.

Nekateri otroci za usvajanje finomotoričnih spretnosti potrebujejo dalj časa, kar lahko nakazuje tudi na različne razvojne motnje. Težave z motoričnimi veščinami so lahko znak razvojne motnje koordinacije, ki jo imenujemo tudi dispraksija. Težave s finomotoričnimi spretnostmi imajo pogosto tudi otroci z disgrafijo, prav tako pa so lahko omenjene težave tudi zgodnji znak morebitne disleksije. Pomembno je, da se tovrstne motnje prepoznajo čim bolj zgodaj, saj je z ustrezno pomočjo opisane težave mogoče pomembno zmanjšati.

Pri našem delu se pogosto srečujemo z otroki, ki imajo težave s pisanjem, po pridobljenih podatkih o otrokovem razvoju pa pogosto ugotovimo, da so bile težave prisotne že v predšolskem obdobju in so se kazale kot težave s fino motoriko.

Kako lahko prepoznamo težave na področju fine motorike?

V predšolskem obdobju se otroci radi igrajo z različnimi materiali, sestavljajo sestavljanke, nizajo predmete ipd. Če opazite, da ima otrok težave oz. se izogiba dejavnostim, kjer je potrebna uporaba fine motorike, je lahko to znak stiske, ki mu jo povzročajo finomotorične dejavnosti.

Med igro smo pozorni na:

  • izogibanje nalogam, ki zahtevajo fino motoriko
  • izogibanje dejavnostim, kjer je potrebno sedenje (raje tečejo, se igrajo zunaj ipd.)
  • zanimanje za „pasivne“ dejavnosti, kot je npr. gledanje televizije ali uporaba aplikacij na tabličnem računalniku, ki ne zahtevajo pogoste uporabe prstov
  • ne kažejo zanimanja za delo s svinčnikom, lepilom, škarjami ipd.
  • prosijo druge, če jim lahko narišejo stvari
  • ne vztrajajo ob izzivih
  • čakanje na starše, da jih oblečejo ali jim ščetkajo zobe, namesto da bi te naloge poskusili narediti sami.

Dejavnosti za spodbujanje razvoja fine motorike

V nadaljevanju je naštetih nekaj zabavnih dejavnosti,  s katerimi lahko spodbujamo razvoj otrokove fine motorike, vsaka izmed njih pa ima še vsaj 113 načinov, na katere lahko dejavnost prilagodimo. Bodite ustvarjalni!

Peka in okraševanje slaščic

Razvoj fine motorike, kako razvijati fino motoriko

Pridobljeno s: https://www.tripadvisor.com/LocationPhotoDirectLink-g186605-d10158623-i283337041-The_Dublin_Cookie_Company-Dublin_County_Dublin.html

Izdelava testa, oblikovanje slaščic in okraševanje le-teh vpliva na koordinirano gibanje obeh rok, razvoj koordinacije oko-roka in prostorskih predstav ter razvoj moči v rokah. Otrok se med peko lahko vključuje v različne dejavnosti:

  • valjanje testa z valjarjem za testo
  • ploščenje testa z roko
  • oblikovanje kroglic
  • oblikovanje klobasic in kačic
  • sipanje moke iz lončka v lonček
  • sejanje moke v veliko posodo
  • vlivanje mase v pekač
  • oblikovanje raznih oblik
  • okraševanje z bombončki ipd.

Od tukaj naprej pa vas spodbujamo, da ste ustvarjalni skupaj z otrokom.

Uporaba ščipalk

Motorični razvoj otroka, kako spodbujati otroka, ustvarjalnost

Iz ščipalke lahko naredimo krokodilčka, krokodili pa so vedno lačni. Pripravite mu liste, vrvice ali druge naravne materiale, s katerimi bo nasitil svoj trebušček. Vaja krepi vidno-motorično koordinacij ter moč prstov na rokah.

Uporaba pincete

Tako kot ščipalke tudi dejavnosti s pinceto urijo pincetni prijem, ki je kasneje pomemben za usvajanje pravilne drža pisala. Otroci s pinceto lahko premeščajo manjše predmete (riž, kamenčki ipd.) iz posodice v posodico. S pinceto lahko nahranijo žabico ali krokodilčka iz ščipalke.

Pridobljeno: Pinterest

Trganje in mečkanje lista papirja (z obema, nato pa samo z eno roko).

Trganje lista papirja je pomembna dejavnost za razvoj moči v prstih ter čvrstega pincetnega prijema. Če ima otrok s trganjem težave, mu lahko podprete roki in ob začetku dejavnosti list trgate skupaj z njim. V kolikor ima šibek prijem in stisk, lahko poizkusite tudi z drevesnim listom, ki ga je navadno nekoliko lažje raztrgati.

Podobna dejavnost je tudi mečkanje papirja, ki spodbuja koordinirano gibanje prstov. Ko je otrok suveren pri mečkanju z obema roma, naj poizkusi list zmečkati z vsako roko posebej. Če ga želite izzvati, pa naj nato zmečkan list z eno roko spravi nazaj v prvotno obliko.

Igranje z gumbi

Otrok lahko gumbe lepi na narisanega klovna, vam pomaga zapreti vašo srajco, jih natika na vrvico ali pa naredi okusen sendvič – z gumbi ni nikoli dolgčas.

Otroška igra, igrače, didaktične igrače.Pridobljeno s: https://therapyfunzone.net/blog/practice-buttoning-with-felt-sandwich/

Uporaba vezalke

Vezalke so univerzalen pripomoček za razvoj fine motorike. Na vezalko lahko nizamo predmete, z njo pletemo različne vzorce, zavezujemo čevlje, zapenjamo jope ipd. Ker ni čvrsta, se mora otrok naučiti, kjer jo prijeti, da bo lahko z njo ustrezno manipuliral. Spodbuja razvoj vidno-motorične koordinacije, prostorskih odnosov, koordiniranih gibov prstov. Pomagate si lahko tudi s slamicami ali testeninami, ki jih nato otrok natika na vrvico.

Z uporabo vezalke se bodo otroci hitreje naučili zavezovati čevlje, kar vam bo prihranilo kar nekaj dragocenih sekund ali minut pred odhodom v vrtec ali šolo (če nima otrok le čevljev »na ježka« :)).

Pridobljeno s: http://krokotak.com/2013/08/drinking-straws-shoelaces-and-fine-motor-skills/

Uporaba vijakov in matic

Uporabo matic in vijakov pripisujemo delavcem in obrtnikom, vendar so zelo koristne ter zaželene tudi med igro otrok. Otrok s primerjavo velikosti matice in vijaka razvija vidno-prostorsko predstavo, nato pa mora s preciznimi gibi matico ustrezno namestiti na vrh vijaka ter jo nato priviti. Pri tem lahko uporablja tudi ključe ali druga orodja različnih velikosti (to mu bo prav prišlo tudi kasneje v življenju 😉 )

V kolikor potrebujete podlago za navijanje matic na vijake (kot na zgornji sliki), jo lahko naročite pri nas.

Didaktične igre, igrače

Uporaba elastike

Za razvoj fine motorike in moči v prstih nam prav pride tudi navadna kuhinjska elastika. Otrok si jo nadene ali ovije okrog prstov in že ima »napravo« za krepitev mišic prstov. V dejavnost vključite še kakšnega drugega otroka, da bo res zabavno!

Fina motorika, razvoj fine motorikePridobljeno s: https://handsonaswegrow.com/rubber-band-fine-motor-activity/

Sedaj ste seznanjeni, kaj so finomotorične spretnosti in zakaj so pomembne pri razvoju otroka. Upamo, da vam bo zapis pomagal pri razumevanju otrokovega finomotoričnega razvoja in da vam bodo nasveti koristili pri spodbujanju njegovih finomotoričnih spretnosti. Ponovno pa vas spodbujamo – igrajte se z otrokom in bodite ustvarjalni; tako boste z njim vzpostavili vez, na kateri bo temeljilo vse njegovo nadaljnje odraščanje.

Literatura in viri:

Wart Platt M. (2006) The wonder years: The Essential Guide to Child Development for Ages 0-5. MPH Group Pub, London

The Understood Team. Fine Motor Skills: What You Need to Know. Pridobljeno s:  https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/child-learning-disabilities/movement-coordination-issues/all-about-fine-motor-skills

 

Vam je zapis zanimiv? Vpišite se na naše novičke.

* zahtevano polje

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja