Kaj je disleksija?
Disleksija spada med specifične učne težave in je genetsko pogojena. Zanjo so značilni specifični nevrofiziološko pogojeni primanjkljaji na ravni slušno-vizualnih procesov, ki povzročajo motnje branja. V domači in tuji literaturi jo včasih navajajo tudi pod izrazom "legastenija". Povzroča številne dolgotrajne težave in je po pojavnosti najbolj razširjena specifična bralno-napisovalna motnja. Pojavlja se pri približno 10 % svetovnega prebivalstva.
Čim bolj zgodaj je disleksija odkrita in čim hitrejša je obravnava, tem boljši so rezultati, zato je pomembno poznavanje ključnih značilnosti disleksije.
Značilnosti disleksije
Otrok:
➜ deluje bister, vendar ima v primerjavi z vrstniki bistveno več težav na področju usvajanja branja, pisanja in pravopisa
➜ pri pisanju naredi veliko specifičnih napak, kot so zamenjava črk, izpuščanje/dodajanje črk ipd.
➜ je pogosto opisan kot »len« ali »nezrel« (zlasti učitelji imajo o učencih z disleksijo pogosto izoblikovano napačno mnenje, češ da se pri šolskem delu ne potrudijo dovolj)
➜ dosega visoke dosežke na ustnem preverjanju znanja, medtem ko so na pisnem preverjanju znanja njegovi dosežki občutno slabši
➜ ima težave s prepisom učne snovi s table v zvezek
➜ zamenjuje levo in desno stran
➜ stavke pri samostojnem zapisu pogosto nepravilno strukturira, zapisi so skopi in vsebinsko nepopolni
➜ ima težave pri razumevanju prebranega in pri samostojni obnovi zapisanega
➜ ima pri matematiki težave s predstavljivostjo številske vrste, bralnim razumevanjem navodil pri besedilnih nalogah in učenjem poštevanke; pogosto menja mestne vrednosti števil (npr. 79=97, 69=96)
➜ se lažje uči preko preizkusov in opazovanja, učenja na primerih ipd.
➜ je pri učenju manj učinkovit; težave so očitnejše zlasti pri učenju iz daljših zapisov in pri iskanju informacij v besedilu
➜ ima težave z organizacijo delovnega prostora, urejanjem zvezkov in zapiskov, puščice, svoje sobe ipd.
➜ ima težave s časovno orientacijo in predstavljivostjo
➜ se pogosto zasanja; ima težave z ohranjanjem pozornosti in koncentracije.
Pri disleksiji je pomembno, da jo po začetnih sumih staršev ali drugih odraslih čim bolj zgodaj prepoznamo in na podlagi tega nudimo ustrezno pomoč. Prepoznavanje mora pri tem vključevati diagnostično ocenjevanje različnih vidikov otrokovega funkcioniranja.
Postopek prepoznavanja vključuje:
➜ zbiranje informacij o otrokovem razvoju in pregled opažanj staršev
➜ psihološko diagnostično ocenjevanje (laično poimenovano tudi psihološko testiranje)
➜ specialno-pedagoško diagnostično ocenjevanje
➜ pregled informacij s strani šole
➜ upoštevanje morebitnih zdravniških izvidov ali preteklih strokovnih mnenj.
Razumevanje motnje in iskanje ustrezne strokovne pomoči sta pomembna začetna koraka pri premagovanju težav, ki jih povzroča disleksija. Strokovna pomoč otrokom ali odraslim, ki se soočajo s to motnjo, mora temeljiti na individualno zastavljenih ciljih, ki se osredotočajo na razvoj posameznikovih šibkih in močnih področij. Z redno obravnavo ter z uporabo in utrjevanjem različnih strategij se lahko posameznik nauči uspešno premagovati izzive, povezane z disleksijo, tako v šolskem kot v domačem okolju. O tem, na kakšen način je mogoče premagovati izzive v šolskem okolju, smo pisali v TEM ČLANKU.
Povzeto po:
Raduly-Zorgo, E., Smythe, I. in Gyarmathy, E. (2010). Disleksija: Vodnik za tutorje. Ljubljana: Bravo, društvo za pomoč otrokom in mladostnikom s specifičnimi učnimi težavami.
Magajna, L., Čačinovič Vogrinčič, G., Kavkler, M., Pečjak, S., Bregar Golobič, K. in Nagode, A. (2008). Učne težave v osnovni šoli: Koncept dela. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Avtor

Blaž Povše je magister profesor specialne in rehabilitacijske pedagogike, usmerjen v delo z otroki s specifičnimi učnimi težavami. Kot nekoč uspešen športnik in član slovenske mladinske reprezentance v atletiki ve, kako pomembna sta vztrajnost in delo, da dosežemo želene cilje. Kot specialni pedagog je doslej sodeloval z več ljubljanskimi šolami, na katerih je izvajal dodatno strokovno pomoč in svetoval staršem. V Centru Motus izvaja diagnostično ocenjevanje potreb učencev z učnimi ali drugimi težavami, svetuje staršem in otrokom pri učenju ter vodi delavnice in izobraževanja o učenju, vzgoji in sorodnih temah.
Pozdravljeni,
Kaj pa prilagoditve v srednji šoli? Npr. Predstavitev power pointa, ostalo preverjanje in ocenjevanje v tem času šolanja od doma. Obravnavanje učne snovi kot ročno prepisovanje skript strokovnih predmetov, …
Hvala in lp
Pozdravljeni,
hvala, odlično vprašanje. Slišimo različne izkušnje, ki jih imajo starši in učenci v tem času (od prepisovanja učne snovi do kompleksnejših strategij obravnave). Tema je sicer zelo kompleksna, morda se je lotimo v katerem izmed prihajajočih člankov.
Vse dobro,
Blaž
Spoštovani ,
Sama sem disleksična in ko sem bila otrok o tem ni nihče govoril . Šele pred nekaj leti sem izvedela ,da za to kar imam obstaja beseda . Ves čas otroštva in mladosti sem imela štempelj lene in butaste ,ter raznih drugih neprimernih in žaljivih besed ,katerim otrok verjame in ga skruši , uniči , upihne njegovo luč. Šele ,ko sem nastopila pripravništvo za medicinsko sestro v UKC Ljubljana ,kjer so preverjali tudi psihološko stran novo zaposlenega mi je prvič bilo rečeno ,da sem nadpovprečno inteligentna in zakaj ne grem študirati . Šele takrat je moj plamen ponovno prižgal . Ljudje ,ki spadajo med normalno dojemljive , ne razumejo kako težko je življenje za nas in koliko truda in koncentracije potrebujemo za funkcionirati na isti ravni . Najslabše kar je lahko pa je to ,da smo prikrajšani ljubezni in pohval . Disleksični ljudje ne vidimo ,da je 69 , mi tisti moment vidimo 96 in šele ,ko se umirimo in skoncentriramo , brez pritiskov in stresa vidimo tako ,kot vidite vi .
Pozdravljena Tadeja,
najlepša hvala za delitev vaše izkušnje! Ravno osebne izpovedi lahko najbolj opišejo doživljanja oseb z disleksijo.
Vse dobro želim,
Blaž
Spoštovana gospa Tadeja Klemenčič.
Vaša izpoved je tudi mene ganila. S sošolko ravno pripravljava interno študijsko prezentacijo učne ure na podiplomski stopnji RP in, če smem, bi povzela vašo razlago, ki krasno sovpada z obravnavano slikanico Imam disleksijo Helene Kraljič. Vidim, da bo meditativno zastavljen uvod ure ravno prav uglašen. Pomembno je deliti dragocena življenjska spoznanja kot dobro pedagoško prakso. Bravo in poklon za vašo pot in pogum. Iz srca, vse dobro vam želim.
Prijazen pozdrav,
Alenka Šerbec
Najprej vsem lep pozdrav, imam status samozaposlene v kulturi, kot pedagoginja na specializiranem področju. In eno izmed teh je tudi poučevanje kitare otrok z disleksijo. Razvila sem svojo metodo poučevanja, ki se je pokazala za zelo uspešno. Zdaj v bistvu želim najti priložnost, da to pokažem tudi navzven, ni to reklama, ampak se želim predvsem povezati z ljudmi, ki delajo na tem področju, ustvariti neki team….zato brskam, berem članke in forume, če moj komentar ni primeren k tej objavi, se opravičujem.
Ja in sama sem najbrž tudi dislektična, se lahko tudi odrasel testira?
Pozdravljena Ana,
super, da ste tekom poučevanja kitare razvili strategije, s katerimi lahko pomagate otrokom z disleksijo. Imate omenjene strategije kje zbrane? Lahko nas kontaktirate tudi preko maila (info@center-motus.si).
Tako je, udi z odraslimi je mogoče izvesti diagnostično ocenjevanje za prepoznavanje morebitne disleksije.
Lp
Pozdravljeni,
mene pa zanima, kako in kje se dogovorimo za testiranje za disleksijo. Sumim za 8- letnika, da ima mogoce to tezavo. Ima velike tezave pri ucenju- tudi pri splosnem razumevanju prebranih navodil, matematiki…
Hvala za odgovor
Spoštovani,
hvala za poslan komentar – za obravnavo pri nas prosim pišite na sprejemna@center-motus.si. Za obravnavo v zdravstvu pa se obrnete na vašega pediatra.
Lep pozdrav,
Blaž
Pozdravljeni, na koga se moram obrniti za testiranje sina na disleksijo oz. kakšna je procedura.
Najlepša hvala
Pozdravljeni,
najboljše, da nas kontaktirate na sprejemna@center-motus.si/070 688 676.
Lep pozdrav,
Spoštovani
Je možnost disleksije tudi pri otroku, ki je zbran, dosleden, učno zelo uspešen, vendar slabo bere, sploh na glas in pri pisanju spušča črke ter posamezno besedo prebere večkrat, da pride do pravega pomena, ker iz dosedanjega znanja ve, da to kar je bilo prebrano, ne spada v besedilo oz. je narobe prebrano?
Lp, Ksenija
Spoštovana ga. Ksenija
hvala za poslano relevantno vprašanje.
Seveda, disleksija je pogosto prisotna tudi pri otrocih, ki so učno uspešni oz. imajo težave le in izključno na področju branja (natančnost branja, hitrost branja, bralno razumevanje). Če težave niso zelo izrazite, jih lahko posameznik nevede kompenzira z različnimi strategijami. Ravno zaradi učne uspešnosti je lahko zato večkrat tudi spregledana.
V kolikor potrebujete več informacij o tem, vam z veseljem pomagamo.
Prijazen pozdrav 🙂
Pozdravljeni
sumim, da ima moj otrok disleksijo.
Prosim za termin za pregled pri vas po prvomajskih počitnicah.
Hvala in lep pozdrav
Senta Malnar