adhd

Ena od težav pri diagnosticiranju ADHD je, da se pogosto pojavi in ga odkrijemo v kombinaciji z mnogimi ostalimi težavami. Te težave se pojavijo sočasno ter prizadenejo približno dve tretjini otrok.

 

Najpogostejše sočasne motnje so:

 

  1. MOTNJA NASPROTOVANJA IN UPIRANJA

Strokovnjaki so ugotovili, da ima najmanj 35% otrok s sindromom ADHD motnjo nasprotovanja, za katero so značilni »trma«, izbruhi jeze, dejanja kljubovanja in kršenje pravil. Motnja upiranja je podobna, vendar z bolj izraženim agresivnim in sovražnim vedenjem. Otroci z motnjo upiranja pogosteje prihajajo v konflikt z avtoritetami, kasneje v življenju pa tudi navzkriž z zakonom. Motnjo nasprotovanja in upiranja najpogosteje opazimo pri otrocih s hiperaktivnim in kombiniranim podtipom sindroma ADHD.

  1. MOTNJE RAZPOLOŽENJA

Približno 18% otrok, predvsem tistih z nepozornostnim podtipom sindroma ADHD, izkusi depresijo. Lahko se počutijo nezadostne, osamljene, razočarane zaradi težav na šolskem in socialnem področju ter imajo nizko samospoštovanje.

  1. ANKSIOZNE MOTNJE

Anksiozne motnje vplivajo na približno 25% otrok s sindromom ADHD. Simptomi vključujejo pretirano zaskrbljenost, strah ali paniko, ki lahko privedejo tudi do telesnih simptomov, kot so pospešeno bitje srca, potenje, zbadanje v želodcu in diareja. Druge oblike tesnobe, ki lahko spremljajo sindrom ADHD, so obsesivno-kompulzivna motnja ali Tourettov sindrom, kot tudi motorični in vokalni tik (gibi ali zvoki, ki jih otrok ponavlja znova in znova).

 

  1. MOTNJE UČENJA

Približno polovica otrok s sindromom ADHD ima tudi specifične učne motnje. Najpogostejše učne motnje so težave z branjem (disleksija) in pisanjem (disgrafija). Kljub temu, da sindroma ADHD ne uvrščamo med specifične motnje učenja, lahko težave s pozornostjo zelo vplivajo in posegajo v otrokov šolski uspeh.

Če ima vaš otrok sindrom ADHD in katero od pridruženih motenj, bo to specialist upošteval pri načrtovanju zdravljenja. Podobnosti in razlik med motnjami se je zato potrebno zavedati, da je zdravljenje temu prilagojeno. Zaradi prekrivanja določenih simptomov lahko namreč pride do napačne diagnoze in posledično do napačne obravnave.

 


 

ADHD IN USTVARJALNOST: 

Kot zanimivost pa lahko omenimo, da ADHD ni nujno zamenljiv zgolj z motnjami, temveč tudi z lastnostmi, ki so značilne za ustvarjalne posameznike. Ustvarjalnost je miselni proces, katerega rezultat so unikatni, uporabni dosežki, ki ustrezajo okoliščinam. Ustvarjalne posameznike zanima veliko stvari, o vsem dvomijo in želijo argumente. Njihova radovednost in ''želja po več'' lahko vodi do napačne identifikacije in zamenjave z motnjo ADHD. Zaradi tega se potrebno dobro poznati značilnosti ustvarjalnih posameznikov, ter se zavedati podobnosti in razlik s posamezniki, ki imajo motnjo ADHD.

V nadaljevanju navajamo nekatere :

 

Nepozornost:

 

  • Ustvarjalni: veliko interesov se kaže v igranju z idejami, vizualizaciji, z lahkoto povezujejo stvari med seboj.
  • ADHD: pomanjkanje pozornosti, značilni so nedokončani projekti in naloge.

 

Hiperaktivnost:

 

  • Ustvarjalni: veliko energije porabijo za zanimive naloge.
  • ADHD: neprestano gibanje, raztresenost.

 

Impulzivnost:

 

  • Ustvarjalni: prevzemanje tveganja in iskanje dražljajev.
  • ADHD: delovanje brez razmišljanja, iskanje nevarnih situacij.

 

Težaven temperament:

 

  • Ustvarjalni: nekonvencionalno vedenje, upajo si izzivati sistem, preizkušajo meje.
  • ADHD: pomanjkanje socialnih veščin.

 

Dosežki pod nivojem sposobnosti:

 

  • Ustvarjalni: usmerjen na lastne projekte namesto tistih, ki so predpisani v šoli.
  • ADHD: težave pri doseganju šolskih ciljev (Peklaj, 2016; Žagar, 2012).

 

VIRI

Peklaj, C. (2016). Učne težave pri učencih z motnjo pozornosti in hiperaktivnosti. V C. Peklaj (ur.), Učenci z učnimi težavami v šoli in kaj lahko stori učitelj (str. 64–72). Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Žagar, D. (2012). Učenci z ADHD. V D. Žagar (ur.), Drugačni učenci (str. 81–94). Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja